Press Releases May 9, 2022

COMUNICADO DE IMPRENSA: Global Designing Cities Initiative Lança O Guia Desenhando Ruas para Crianças em Português

O aclamado recurso de desenho urbano, com foco em crianças e cuidadores, está agora acessível a milhões de profissionais em todo o mundo.

Para divulgação imediata  18 de maio de 2022
Contato: Annah Mackenzie | annah@gdci.global
Mídia kit: Disponível aqui

New York, NY (18 de maio de 2022) — A Global Designing Cities Initiative (GDCI) lançou hoje o guia Desenhando Ruas para Crianças, tradução para o português do original em inglês Designing Streets for Kids. A publicação é um suplemento ao Guia Global de Desenho de Ruas da GDCI, que estabeleceu uma nova referência global para o desenho de ruas em contextos urbanos.

O guia Desenhando Ruas para Crianças baseia-se na abordagem de colocar as pessoas em primeiro lugar, com foco nas necessidades específicas de bebês, crianças e seus cuidadores como pedestres, ciclistas e usuários de transporte público em ruas urbanas ao redor do mundo.

A maioria das ruas não foi construída pensando nas crianças e, em muitos lugares, as condições atuais das ruas são hostis e inseguras para as crianças. Acidentes de trânsito matam 1,35 milhão de pessoas todos os anos e são a principal causa de morte de jovens de 5 a 29 anos. O congestionamento de veículos e a forma como eles são projetados também podem contribuir para níveis perigosamente altos de poluição do ar, responsável pela morte de 127.000 crianças com menos de cinco anos a cada ano. Muitas dessas fatalidades são evitáveis, e esses números podem ser substancialmente reduzidos através de um desenho de ruas adequado para crianças.

O desenho ineficiente de ruas também acarreta consequências negativas para a saúde física e mental das crianças. Ruas barulhentas e/ou hostis a pedestres e usuários de transporte público tendem a desencorajar a atividade física, o que priva as crianças de mobilidade independente e oportunidades de se exercitar e brincar. Oferecendo diagramas detalhados e gráficos completos, o guia Desenhando Ruas para Crianças registra as melhores práticas, estratégias, programas e políticas usadas globalmente por cidades de Bogotá a Moscou.

O guia dedica atenção especial ao redesenho de ruas em locais importantes, como escolas e ruas de bairro, bem como áreas de tráfego intenso, incluindo ruas comerciais e cruzamentos. Com um capítulo dedicado a “Como fazer a mudança acontecer,” o guia também mostra como implementar e ampliar planos de redesenho de ruas, destacando táticas para envolver as crianças durante todo o processo de planejamento — uma abordagem muitas vezes negligenciada que pode transformar substancialmente a forma como as ruas são desenhadas e utilizadas.

“Opções de mobilidade confiáveis e acesso a ruas seguras e saudáveis é um direito humano, e o guia Desenhando Ruas para Crianças fornece estratégias prontas para serem colocadas em prática visando garantir o acesso equitativo a esses espaços públicos essenciais”, disse Skye Duncan, Diretora Executiva da GDCI. “Com a tradução desta publicação premiada, milhões de pessoas em todo o mundo podem acessar essas informações em seu idioma nativo, ajudando a garantir que mais crianças sobrevivam e prosperem nas ruas do bairro.”

“Colocar as crianças como principal público no desenho de ruas é essencial para assegurar a construção de ruas mais inclusivas, agradáveis e acessíveis para todos,” disse José Sarto, Prefeito de Fortaleza. A tradução em português do guia Designing Streets for Kids será essencial para que cada vez mais planejadores da cidade tenham acesso às melhores práticas de desenho urbano e priorizem as crianças nas ruas de Fortaleza.”

“No Recife temos uma diretriz muito clara que é a da inversão das prioridades no trânsito: mais espaços para pedestres, maior segurança viária e estímulo à mobilidade ativa, principalmente através de bicicletas,” disse João Campos, Prefeito do Recife. “Iniciativas como a tradução do guia Desenhando Ruas para Crianças vêm em ótima hora para reafirmar a necessidade de tratar o trânsito como um espaço cada vez mais seguro e inclusivo—principalmente quando falamos de crianças, que são os elos mais frágeis da cadeia.”

“Se você desenha uma rua funcional para crianças, desenha uma rua funcional para todos,” comentou Janette Sadik-Khan, presidente da GDCI, e diretora da Bloomberg Associates. “O Desenhando Ruas para Crianças mostra como as cidades podem liderar utilizando os projetos para melhorar a qualidade de vida das pessoas em todos os lugares.”

O programa Ruas para Crianças da GDCI recebe amplo apoio da Bloomberg Philanthropies, Fundação Bernard Van Leer, Fundação FIA e Fundação Botnar. O guia Desenhando Ruas para Crianças pode ser visualizado e baixado gratuitamente em GlobalDesigningCities.org.

Sobre a Global Designing Cities Initiative (GDCI)

Lançada em 2014, a missão da Global Designing Cities Initiative é transformar ruas em todo o mundo, inspirando líderes, profissionais e comunidades a imaginar o que é possível quando desenhamos ruas que colocam as pessoas em primeiro lugar. O trabalho da GDCI é embasado pelas estratégias e melhores práticas internacionais registradas no Guia Global de Desenho de Ruas. Para saber mais, acesse globaldesigningcities.org ou siga-nos no Twitter em @globalstreets.

For Immediate Release: May 18, 2022Contact: Annah MacKenzie | annah@gdci.global

The Global Designing Cities Initiative (GDCI) today released the Portuguese translation of Designing Streets for Kids—a supplement to GDCI’s Global Street Design Guide (GSDG), which set a new global baseline for designing urban streets. Designing Streets for Kids builds upon the approach of putting people first, with a focus on the specific needs of babies, children, and caregivers as pedestrians, cyclists, and transit users in urban streets around the world.

Most streets were not built with children in mind, and current street conditions in many places are unwelcoming and unsafe for kids. Traffic crashes kill 1.35 million people every year and they are the leading cause of death for young people ages 5-29. Traffic congestion and vehicle designs can also contribute to dangerously high levels of air pollution, which is responsible for the death of 127,000 children under the age of five each year. Many of these fatalities are preventable, and these numbers can be dramatically reduced through kid-friendly street design.

Poor street design also has negative consequences for children’s physical and mental health. Streets that are noisy and/or hostile to pedestrians and transit users tend to discourage physical activity, which deprives children of independent mobility and opportunities to exercise and play.

Offering detailed diagrams and rich graphics, Designing Streets for Kids captures best practices, strategies, programs, and policies used globally by cities from Bogotá to Moscow. The guide pays special attention to street redesigns in key places, such as schools and neighborhood streets, as well as high-traffic areas including commercial streets and intersections. With a dedicated chapter on “How to Make Change Happen,” the guide also shows how to implement and scale-up street redesign plans, highlighting tactics to engage children throughout the planning process—an often-overlooked approach that can dramatically transform how streets are designed and used.

“Reliable mobility options and access to safe, healthy streets is a human right, and Designing Streets for Kids provides actionable strategies for ensuring equitable access to these vital public spaces,” said Skye Duncan, Executive Director of GDCI. “With the translation of this award-winning publication, millions more people across the globe can access this information in their native language, helping to ensure that more kids survive and thrive on their local streets.”

“Placing children in the center of street design is essential to ensure that streets are built more inclusive, enjoyable, and accessible for all,” said José Sarto, Mayor of Fortaleza. “The Portuguese translation of Designing Streets for Kids will be essential so that more and more city planners have access to best practices in urban design and prioritize children in the streets of Fortaleza.”

“In Recife, we have a principle of inverting traffic priorities: encouragement of active mobility, more space for pedestrians, and better road safety”, said João Campos, Mayor of Recife. “Initiatives such as the translation of the Designing Street for Kids guide come at a great time to reaffirm our commitment to streets as safe and inclusive spaces—especially when we talk about children, who are the weakest link in the chain.”

“If you design a street that works for kids, you’ve designed a street that works for everyone,” said Janette Sadik-Khan, GDCI Chair and Principal with Bloomberg Associates. “Designing Streets for Kids shows how cities can lead by design to improve the quality of life for people everywhere.”

GDCI’s Streets for Kids program is generously supported by Bloomberg Philanthropies, the Bernard Van Leer Foundation, the FIA Foundation, and Fondation BotnarDesigning Streets for Kids can be viewed and downloaded for free here.

About the Global Designing Cities Initiative (GDCI)

Launched in 2014, the Global Designing Cities Initiative’s mission is to transform streets around the world, inspiring leaders, practitioners, and communities to imagine what’s possible when we design streets that put people first. GDCI’s work is informed by the strategies and international best practices captured in the Global Street Design Guide. To learn more, visit globaldesigningcities.org or follow us on Twitter at @globalstreets.

More Updates

PRESS RELEASE: International leaders shine spotlight on Wellington’s street changes

March 18, 2024

Global giants Janette Sadik-Khan (Transport Principal, Bloomberg Associates and Chair of Global Designing Cities Initiative),  and Salvador Rueda (Director of Urban Ecology Agency of Barcelona) arrived in New Zealand’s capital to back the sustainable street changes that are putting people at the heart of Wellington’s streets.

Clean Air Project Launched in Accra

February 14, 2024

Clean Air Project Launched in Accra

With the support of the Clean Air Fund, GDCI will help reduce harmful PM2.5 air pollution, focusing on one of the most at risk groups, children.

Road Safety Report Shows Progress, Still Calls For Urgent Action

December 13, 2023

Road Safety Report Shows Progress, Still Calls For Urgent Action

The WHO Global Status on Road Safety Report 2023 shows inroads into reducing road traffic deaths, but also highlights key challenges. Learn how GDCI's work supports cities to reduce vehicle speeds and save lives.